Friday 12 August 2011

riwayat hidup Haji Abdul Malik Karim Amrullah



bismillahirrahmanirrahim,

menyebut nama Haji Abdul Malik Karim Amrullah mungkin ramai yang terpinga-pinga, siapa tokoh hebat ini? jarang sekali didengari namanya, namun jika ada diantara kita yang menyebut HAMKA, pasti ramai yang mengenalinya, sebenarnya Haji Abdul Malik Karim Amrullah menggunakan HAMKA sebagai nama penanya dalam dunia penulisan dan dakwahnya.

dilahirkan di maninjau, sumatera barat, Indonesia pada tanggal 17 februari 1908. beliau kemudian membesar di tanah kelahirannnya, maninjau. mendapat pendidikan awal di sekolah dasar maninjau sehingga kelas dua. bapanya Haji Abdul Karim Amrullah seorang tokoh terkenal pada ketika itu, Haji Abdul Karim Amrullah ialah tokoh yang bertanggungjawab mempelopori gerakan Islah di minangkabau sekembalinya beliau dari tanah suci Makkah Al-Mukarramah pada tahun 1906. bapanya kemudian menubuhkan sumatera thawalib di padang pandang. disinilah Hamka mempelajari asas agama Islam dan bahasa arab. madrasah ini jugalah yang berjaya mendidik Hamka menjadi seorang tokoh yang disegani. beliau juga telah menuntut ilmu dengan beberapa ulama terkenal seperti Syeikh Ibrahim Musa, Syeikh Ahmad Rasyid, Sutan Mansur, R.M. Surjopranoto, dan Ki Bagus Hadikusumo.


beliau mula bertugas sebagai guru agama di perkebunan tebing tinggi, medan pada 1924. jawatan tertinggi yang pernah dijawat Hamka ialah sebagai menteri agama Indonesia, namun meletakkan jawan setelah disuruh membuat pilihan oleh sukarno sama ada ingin pegawai negeri atau menjadi anggota majlis syura muslimin Indonesia (MASYUMI) .

nama Hamka cukup gah dalam dunia perkembangan Islam dan dunia kesusateraan. setiap tulisan dan syarahan beliau pasti meninggalkan kesan kepada pembaca dan pendengarnya, lenggok bahasa yang digunakan sangat berhemah dan penuh hikmah. antara karya beliau agung beliau ialah:



       
  • tenggelamnya kapal Van Der vijk
  • dibawah lindungan kaabah
  • tasawuf moden
  • falsafah hidup
  • revolusi agama
  • adat minangkabau
  • agama dan perempuan
  • pembela Islam

sebenarnya banyak lagi karga agung yang beliau hasilkan sepanjang hayat beliau. pengetahuan luas beliau dalam agama Islam dan sumbangan-sumbangan beliau dalam menegakkan syiar Islam telah melayakkan beliau menerima anugerah doktor falsafah (kehormat) dari universiti Al-Azhar yang membawa gelaran profesor.

namun pada tanggal 24 julai 1981, Nusantara dan seluruh dunia dakwah dikejutkan dengan kehilangan ulama ini. Dr Hamka menghembuskan nafasnya yang terakhir di jakarta Indonesia pada usia 73 tahun. sememangnya Prof Dr Hamka telah mengabdikan seluruh hayatnya dalam menegakkan syiar Islam. kehilangan sememangnya dirasai. karya dan syarahannya sentiasa dinanti umat Islam yang dahagakan Ilmu. semoga ruh beliau diletakkan dalam kalangan ruh-ruh orang beriman. hidupmu penuh dengan bakti, jasamu akan terus kami kenangi. Al-Fatihah.


"sesungguhnya setiap kegagalan itu mengandungi benih-benih
 kenikmatan yang akan datang. sebenarnya setiap kegagalan itu hanya berlaku untuk sementara sahaja"
-HAMKA


No comments:

Post a Comment