Thursday 18 August 2011

menangislah sang bumi




bismillahirrahmanirrahim,

"eh, dh setengah bulan kita puasa" , "eh, 17 ramadhan dah berlalu??", "eh, rasa macam baru ja tahun lepas kita puasa" , itulah ungkapan yang biasa didengari kebanyakan dari kalangan kita, perihal masa yg berlalu pergi. pujangga arab ada menyebut, " masa itu ibarat pedang, jika kita tidak memotongnya, maka ia akan memotong kita" . begitu pantas meninggalkan kita. barang siapa yg terleka, tergolonglah mereka dalam golongan manusia yang kerugian.



sedarkah kita?? Allah S.W.T menjadikan bulan dan matahari sebagai peringatan kepada kita, agar kita sedar, masa itu terus saja berlalu, diterbitkan matahari itu melalui timur, kemudian dibenamkan matahari itu melalui barat, kemudian dikeluarkan rembulan, agar menyuluh manusia di malam hari, disuruhnya manusia bermuhasabah sambil merenung sang bulan,  apakah yang telah kalian lakukan ketika siangnya, adakah penuh pengisian kebaikan dan kebajikan dengan memakmurkan bumi Allah S.W.T atau melakukan perkara yang melalaikan semata-mata, dan diberi peluang ketika malamnya untuk bermunajat memohon keampunan dari Allah S.W.T atas kekhilafan yang telah dilakukan. agar esoknya harinya akan dilalui lebih berhati-hati dan tidak melakukan dosa yang sama. yang pastinya agar hari esok lebih baik dari hari ini.

“Dan Dia sudah menundukkan bagimu matahari dan bulan yang terus menerus beredar (dalam orbitnya); dan menundukkan bagimu malam dan siang, dan Dia mengurniakan setiap permintaan kamu itu. Dan jika kamu hendak memperhitungkan segala nikmat Allah nescaya kamu tidak mampu untuk menghitungnya.” (Surah Ibrahim, ayat 33-34)

Abdullah Ibn Masud berkata "Saya belum pernah menyesal melainkan penyesalan saya pada hari apabila terbenamnya matahari, semakin singkat umur saya ini, sedangkan amalan saya tidak bertambah."

namun, kecewalah sang mentari, mengangislah sang bulan, kerana disaksikan kepada mereka manusia  yang tidak sedikit pun memenuhi hari-hari mereka dengan perkara yang berfaedah, terus saja mengejar keduniaaan, saban hari ramai dalam kalangan manusia itu sentiasa merancang melakukan kebinasaan diatas muka bumi. hukum Allah S.W.T sudah mereka tidak peduli, cinta mereka pada dunia memang tidak berbelah bagi, merataplah sang bumi, saban hari dimamah usia, tua benar usianya, dia mungkin tiada daya lagi, namun digagahkan juga untuk terus berkhidmat pada Allah S.W.T, untuk diberi manusia peluang. alangkah kecewanya sang bumi tika mana kaki-kaki manusia itu  berpijak diatas badan tuanya untuk ke lembah maksiat. tika mana atas badan tuanya diguna untuk diletakkan bayi-bayi hasil perbuatan sumbang mereka, alangkahnya pilunya hati sang bumi, berterusanlah sang bumi menangis mengiringi tangisan sang bayi yang ditinggalkan.



alangkah ruginya mereka, kerana cinta akan dunia, mereka lupa bahawa  dunia yang mereka cinta ini hanyalah sebentar cuma, dunia ini pasti akan mereka tinggalkan, saat itu penyesalan mereka itu tidak berguna lagi, lalu merayulah mereka kepada tuhan mereka agar dipulangkan roh mereka ke dalam jasad. namun, peluang hanya sekali. setiap yang hidup pasti akan merasai mati.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Katakan (wahai Muhammad) sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan nyata, lalu ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)”.

dan sesunguhnya manusia memang benar-benar dalam kerugian. firman Allah S.W.T dalam surah Al-Asr :

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

oleh itu, marilah kita sama-masa mendongak ke langit, kemudian melihat kembali kepada kaki yang berpijak dibumi, kerdil bukan kita di atas muka bumi ini? namun diberi kita peluang untuk menjadi khalifah, untuk memimpin makhluk Allah yang lain supaya memakmurkan bumi Allah S.W.T dengan perkara kebaikan dan kebajikan. agar harmoni alam ini, diberinya akal kepada kita, supaya dapat berfikir, dapat menilai yang mana baik dan yang mana buruk, yang mana hak dan yang mana batil, mampu melaksanakan suruhan dan meninggalkan laranganNya. dibuat setiap kejadian itu supaya manusia dapat mengambil pelajaran dan iktibar. supaya manusia itu yakin bahawa sang Pencipta yakni Allah S.W.T itu wujud. dan janji Allah itu pasti! 



Ya, Allah, ampunilah dosaku, terimalah taubat hambamu ini, ampunilah dosa kedua ibu bapaku, kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani aku ketika aku masih kecil. berilah daku hidayahmu ya Allah.. ya Rahman, ya Rahim, Amin.





No comments:

Post a Comment