Monday 29 August 2011

berlalunya Ramadhan..



bismillahirrahmanirrahim,


ramadhan, saban tahun datang dan pergi, begitu juga dengan ramadhan pada tahun ini, bakal berlalu pergi, apakah mungkin ramadhan akan datang masih mampu kita kecapi? atau mungkin.. ramadhan ini adalah yang terakhir kali, sebelum kita dijemput Ilahi.



dalam keghairahan umat Islam mempersiapkan diri menyambut ketibaan syawal yang sangat dinanti, ramai yang terlupa untuk menghadiri madrasah ramadhan. adakah madrasah ramadhan kali ini sudah cukup mantap untuk mendidik iman kalian untuk menjalani kehidupan harian sehingga ketibaan ramadhan yang akan datang? adakah iman muslimin muslimat sudah bersedia menahan godaan syaitan yang bakal kembali menghasut anak-anak adam demi mengotakan janji mereka pada Allah S.W.T, mencari sebanyak mungkin anak-anak adam yang sanggup menemani mereka dalam perut neraka.. jika madrasah ramadhan kali ini digunakan dengan sebaik mungkin, insyaAllah.. kalian akan terselamat dari tipu daya syaitan.



namun, berapa ramaikah yang menyedari akan kepentingan ramadhan kali ini? berapa ramaikah betul-betul memanfaatkan peluang di madrasah ramadhan ini bagi mendidik nafsu?agar nafsu itu senantiasa cinta akan kebaikan, agar nafsu itu terdidik menjadi nafsu mutmainnah. ketika dahulunya, Rasullallah S.W.T memperbanyakkan amalan di 10 akhir ramadhan, hari ini, 10 hari terakhir ini digunakan bagi sebaik mungkin bagi menyambut perayaan di bulan syawal, seolah meraikan kepulangan syaitan ke dalam rumah mereka. pada mereka ramadhan ini hanyalah bulan kelaparan, dalam hati mereka sering berkata " segeralah pergi wahai ramadhan, jasadku sudah keletihan keranamu. kemarilah wahai syawal, engkaulah yang kunantikan! "

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Aisyah RA: "Bahwasanya Nabi SAW senantiasa ber-i'tikaf pada sepuluh hari terakhir dari Ramadan,hingga Allah mewafatkannya."



sesungguhnya Islam itu tidak melarang penganutnya dalam bergembira, menghiburkan hati, namun batas-batasnya perlulah dijaga, janganlah perayaan di bulan syawal dibuka dengan pembaziran dan diakhiri dengan kemaksiatan, apa guna mendapat lailatul qadar, malam yang lebih baik dari seribu bulan , jika dosa yang dilakukan selepas ramadhan juga umpama dosa seribu bulan, rugi bukan? itu jika kita tergolong dalam golongan yang mendapat kelebihan malam lailatul qadar, bagaimana jika kita tidak mendapat kelebihan itu?? tetapi masih menyambut syawal dengan melakukan kemungkaran seakan dosa seribu bulan? tertanggungkah kita dosa sebanyak itu di mahsyar kelak? sanggupkah kita menanggung bebanan yang menimbun sedangkan pada tika itu matahari hanya berada sejengkal dari kepala kita??



"semut mati kerana gula" marilah kita renugkan ungkapan ini, bagaimana sang semut, yang memang kegemarannya menikmati kemanisan sang gula, tetapi keseronokan dan kelalaian tika menikmati gula itulah yang selalu membunuh mereka, sering saja mereka terperangkap dalam bekas simpanan gula kerana lupa bahawa mereka perlu segera keluar dari bekas setelah mendapat sebutir gula, namun ketamakan sang semut untuk memiliki kesemua gula mengaburkan matlamat asal mereka, yang akhirnya, membawa kebinasaan kepada sang semut, begitu jugalah dengan manusia, kegembiraan dan keseronokan itulah yang sentiasa membawa kepada kehancuran, manusia mudah leka dengan keseronokan dunia, keghairahan mencari keseronokan dunia mengaburkan matlamat asal manusia, yakni mencari keredhaan Allah dan kebahagiaan abadi di akhirat.



namun berlainan dengan jiwa-jiwa orang yang beriman, kepahitan dan keperitan kehidupan itulah sebenarnya kunci kelazatan iman bagi mereka, "yang pahit itu ubat", semakin mereka teruji, semakin meningkat taqwa mereka kepada Allah S.W.T. 10 malam terakhir ramadhan bagi orang-orang beriman umpama peluang keemasan menambah saham akhirat mereka, mereka berlumba-lumba membuat pelaburan, biarlah jasad mereka keletihan, asalkan rohani mereka kekenyangan, mardhatillah yang mereka cari, jiwa mereka sedikit pun tidak terkesan dengan kemanisan dunia, kerana hati dan jiwa mereka sentiasa sedar, dunia hanyalah sementara sedangkan akhirat itu selamanya.



jika dihitung kembali, layakkah kita menyambut syawal dengan begitu meriah? sedangkan amalan kebaikan kita tika ramadhan sangat sedikit bilangannya, layakkah kita bergembira dengan nikmat Allah S.W.T sedang hati dan jiwa kita sedikit pun tidak mensyukuri pemberiaan dariNya, sedikit pun tidak mengingatiNya walaupun Allah S.W.T sudah bermurah hati meminjamkan sedikit nikmat dunia, ataupun kita ini memang golongan semut yang sentiasa mencari kemanisan dunia, atau.. kita ini segolongan dengan qarun dan firaun? hanyut dengan keindahan dunia, menafikan kewujudan Allah yang Esa,yang akhirnya mati dalam kebinasaan dan sia-sia. ayuh! bangkitlah! menangislah wahai saudaraku! tangisilah pemergiaan ramadhan kali ini, kerana berakhirnya ramadhan pada kali ni bermakna berakhirlah malam lailatul qadar pada tahun ini, berlalulah bulan yang diturunkan wahyu Allah yang pertama, berlalulah ganjaran kebaikan yang ada bersamanya.. moga-moga ramadhan kali ini menjadi titik permulaan untuk kita menjadi seorang mukmin yang sejati. moga pintu taubat untuk kita masih terbuka luas..amin.



TAQABBALAHHU MINNA WA MINKUM..

MNNNA WA MINKUM TAQABBAL YA KAREEM...

No comments:

Post a Comment