Tuesday, 27 September 2011

Al-Imam Muhammad Bin Abdul Wahhab




Bismillahirrahmanirrahim,


Al-Imam Muhammad Bin Abdul Wahhab
sejenak bersama..

Adapun mengenai perkara atau sejarah Muhammad bin Abdul Wahhab ini terdapat TIGA VERSI;

a). Versi puak pelampau pada zamannya yang menghinanya kerana Imam Muhammad telah memerangi kegiatan pelacuran dan kedai arak. Ini menganggu sistem kehidupan mereka. Selain itu para penyembah berhala, kubur dan manusia juga berleluasa pada zaman itu. Lalu mereka mengadakan cerita kononnya Imam Muhammad keras dan pelampau.

b). Versi puak Syiah yang mengambil kesempatan untuk menghancurkan ahlussunnah. Mereka mengada-adakan cerita dan menambah-nambah sesuatu yang bukan dari Islam, kemudian melagakan sesama umat Islam. Dengan mudahnya mereka akan katakan sunnah Rasulullah saw itu (yang ada pada Ahlussunnah) satu rekaan.

++ Perkara a & b mendapat banyak sambutan dari kebanyakkan umat Islam yang terpedaya dengan golongan ini. Terumatamanya Syiah. Ini kerana Syiah datang bersama di rantau asia ini. Jadi tidak hairanlah ramai yang mudah terpedaya dengan Syiah.

++ antara lain yang mendapat tentangan ialah larangan menziarahi kubur yang diamalkan oleh masyarakat jahiliyah, karangan Ibn Taimiyah, dan apa yang cuba disampaikan oleh tokoh ini ialah larangan terhadap amalan pemujaan kubur dan makam. hal ini mendapat tentangan hebat dari puak Jahiliyah pada zamannya, dan mereka mula mengadakan ngadakan cerita tanpa mengkaji lebih dalam tentang perkara ini, dalam kitab karangnan Ibn Taimiyah ada menyatakan bahawa larangan itu berlaku oleh kerana sikap masyarakat pada zaman itu sendiri, yakni kegemaran mereka dalam amalan pemujaan kubur2 dan makam2 para tokoh dan wali yang begitu berleluasa pada ketika itu, jadi, akibat rasa terpukul dengan tulisan itu, mereka mula mengadakan ngadakan cerita bagi memburukkan lagi keadaan, oleh itu hendaklah kalian menyelidiki dan mendalami setiap informasi yang diterima agar tidak  tergolong dalam golongan yang sesat. 






Bukan saja orang awam, malah ada ulama dan ustaz yang turut tertipu (tertipu kerana bahan bacaan dan khabar² angin ciptaan puak pelampau dan Syiah yang masih belum disahihkan kebenarannya pada masa itu). Bukannya sengaja, tetapi masih tidak tahu.

c). Versi kajian terkini oleh para ahli ilmu masakini, menunjukkan khabar palsu dan penipuan sejarah oleh puak pelampau dan Syiah..

Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)

Sebelum kita mengambil sesuatu pendapat (TERUTAMANYA kepada para ustaz), perlu kita tahu akan kesahihannya dengan teliti agar ia tidak menjadi musibah kepada sesuatu kaum lalu menyesal atas apa yang disebarkannya. Berhati-hatilah sebelum terlambat..





* diambil dari tulisan saudara Ibrahim Nuh dan diperkemaskan kandungan  beserta isinya.. allahua'lam..

3 comments:

  1. alhamdulillah , syukran atas perkongsian ni :)

    ReplyDelete
  2. jazilan :) moga saudara terus tabah dalam dakwah di alam maya ini.. :)

    ReplyDelete